fbpx

Menu

  • The Cocktail Agency

Social media management

Social media management voor de horeca

Een horecaonderneming runnen vergt meer dan een prachtige menukaart, goed (getraind) personeel en je strategische en financiële zaken op orde. Dat hoeven we jou vast niet te vertellen. Anno 2022 is het belangrijker dan ooit om je marketing goed geregeld te hebben en zichtbaar te zijn. Herkenbare branding, online aanwezigheid en mooi design zijn niet meer weg te denken uit de marketingstrategieën van horecaondernemingen. En mochten ze nog wel weg te denken zijn, dan gaat er iets mis. Want social media marketing kan dé manier zijn om jezelf op een bepaalde manier te positioneren, je bereik en naamsbekendheid te vergroten, de klanttevredenheid te verhogen en meer klanten aan te trekken.

Waarom zou je social media management laten doen?

  • Bijdragen aan je online visitekaartje: social media kan een laagdrempelige manier voor mensen zijn om jouw bedrijf te leren kennen. Op hun eigen gemakje en tempo kunnen mensen door jouw feed heen bladeren, je video’s bekijken of je artikelen lezen. Hiermee bouw jij een sterk merk en zorg je voor een origineel online visitekaartje.
  • Meer én tevredenere klanten: doordat je aan je zichtbaarheid en naamsbekendheid werkt, val je op en weten meer mensen van jouw bestaan. Door het posten op social media laat je zien dat je actief bent en wat je zoal doet als je open bent. Het geeft jou de gelegenheid om mensen letterlijk een kijkje in de keuken te geven. Denk aan verhaaltjes over het personeel, achtergrondinformatie over de recepten of mooie making of-video’s. Zo bind je mensen aan je. Restaurants die je voorgingen hebben de positieve effecten van social media marketing al gemerkt en zien hun omzet en klanttevredenheid stijgen!
  • Communiceren van bepaalde evenementen, kortingen of andere updates: buiten het communiceren van achtergrondinformatie zoals de posts over de gerechten of de gezichten achter het bedrijf, is social media tijdsgebonden – in tegenstelling tot meer statische online uitingen zoals webpagina’s waar vaak geen datum bij staat. Ook is social media geen ‘eenzijdig’ platform en is interactie mogelijk. Post bijvoorbeeld winacties waar mensen op kunnen reageren of gebruik social media om specials, kortingen of speciale evenementen aan te kondigen. Hiermee ben je on-topic, modern en relevant.

Waarom zou je social media management uitbesteden?

Als je dit zo leest, vraag je je waarschijnlijk af waarom je niet gisteren al begonnen bent met de social media management voor jouw horecabedrijf. Gebrek aan tijd en kennis zijn vaak factoren die ervoor zorgen dat horecagelegenheden hun social media marketing niet onderhouden, serieus nemen of überhaupt opstarten. En dat begrijpen we allemaal. Het is niet gemakkelijk om een relevante invalshoek te vinden voor alle content, high-quality foto’s en afbeeldingen voor de posts te maken en voor engagement te zorgen. Om elke keer maar weer tijd vrij te maken en de trends te volgen. Het liefste wil jij je gewoon focussen op het reilen en zeilen van je bedrijf en je niet nog zorgen te hoeven maken over social media management naast bijzaken als leveranciersbeheer en planning.

Gelukkig kunnen wij dit voor jou oppakken en je volledig ontzorgen. Met onze jarenlange ervaring in de horecabranche en kennis van media, marketing en branding weten wij precies wat werkt en wat niet. We hebben de juiste skills en tools in huis om content te creëren die prikkelt, aanspreekt, converteert en bij jouw merk past. Zo weet je zeker dat het goed gebeurt en heb jij er geen omkijken naar.

Zo ziet het proces er uit

  • Onderzoek en inventarisatie: wij gaan met jou in gesprek om erachter te komen wat jij precies wilt, wie je doelgroep is en welke doelen je hebt. We vullen dit onderzoek aan met een analyse van bedrijven in de buurt om te kijken waar jij op kunt concurreren en hoe je je kunt onderscheiden.
  • Contentkalender maken en invullen: we kijken wat er het beste gepost kan worden en creëren deze content. Zo maken we high-quality foto’s waarin we de gerechten en de sfeer vastleggen. We schrijven de tekstjes, bijvoorbeeld over een gerecht op het menu of een personeelslid (bijvoorbeeld: favoriete gerechten en affiniteit met het bedrijf). Aangezien video’s en Reels helemaal hip zijn, maken we deze video’s voor je, inclusief bijpassend muziekje en relevante beschrijving. We doen hashtagonderzoek en zorgen dat de posts een duidelijke call to action hebben. Maar we gaan verder. Hebben wij een influencer in ons netwerk die goed bij jouw merk zou passen? Dan leggen we hem/haar voor aan jou en maken we de connectie, zodat jij meer exposure krijgt. We ondersteunen jou echt en denken mee met de algehele marketing en branding.
  • Engagen en onderhouden: na het publiceren van de posts, zorgen we voor meer engagement. We onderhouden het contact met jouw volgers en zorgen dat jij meer én relevantere volgers krijgen. Zo liken we de comments en volgen we nieuwe mensen voor je.
  • Rapportage en terugkoppeling: we kijken goed naar wat het beste scoort en proberen hier meer op te focussen. We sturen de huidige posts bij op basis van rapportages en inzichten. Zo zorgen we ervoor dat we er alles uit halen.

Wil jij meer klanten, een hogere klanttevredenheid en meer tijd voor je horecaonderneming?

Social media management kan jouw bedrijf naar het volgende level tillen en ervoor zorgen dat jij elke avond vol zit, zonder duizenden euro’s kwijt te zijn aan vage marketingstrategieën of eindeloze trainingen. Ga in je kracht staan en focus je op je business, dan zorgen wij ervoor dat jij een sterke online aanwezigheid opbouwt en meer + blijere klanten krijgt. Klinkt dit goed? Laten we dan eens kennismaken en dan kunnen we kijken hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen.

Hi, can we help you?